اندیشکده عکاسان شهرستان ساری

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

اندیشکده عکاسان شهرستان ساری

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

سواد رسانه ای جنگ نرم

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵ ب.ظ

نبرد نرم؛ توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق نفوذ بر افکار
جنگ نرم

تفاوت های جنگ سخت و جنگ نرم

  👇 👇 👇 👇 👇


مواقعی پیش می آید که کشوری بدون تهدید و یا هزینه ای محسوس به نتیجه دلخواه دست پیدا می کند. روشی غیر مستقیم برای دستیابی به چیزی که مد نظر دارد و این روی دیگر قدرت است یعنی توانایی شکل دادن به خواسته ها و ترجیحات دیگران در راستای منافع خود که این قدرت نرم است. بایستی علاوه بر ماهیت قدرت نرم با تاکتیک ها، روش های اعمال و ابزارهای نرم آشنا شویم و در روش ها و راهبردهای مقابله با جنگ نرم جهت حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور به خوبی شناخت داشته و برنامه ریزی نماییم.

تعریف جنگ سخت:

توانایی تغییر رفتار دیگران از طریق اجبار و تهدید به گونه ای که مطلوب طرف

استفاده کننده باشد به طور تهاجمی برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده گردد که هدف غایی آن سلطه از طریق زور، ترس و اجبار است.

تعریف جنگ نرم:

استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، نفوذ در مختصات فکری طرف مقابل با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود. توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران از طریق نفوذ بر افکار.

تفاوت های جنگ سخت و نرم:

۱- حوزه تهدید نرم، حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است درحالی که حوزه تهدید سخت، امنیتی و نظامی است.

۲- تهدیدات نرم، پیچیده و محصول پردازش ذهنی نخبگان بوده و اندازه گیری آن مشکل است در حالی که تهدیدات سخت عینی، واقعی و محسوس است و قابل اندازه گیری.

۳- روش اعمال تهدیدات نرم، روش های القا و اقناع است در حالی که روش اعمال تهدیدات سخت استفاده از زور و اجبار است.

۴- هدف در تهدیدات نرم تاثیرگذاری بر انتخاب فرایند تصمیم گیری و الگوهای رفتاری است و در نهایت سلب هویت های فرهنگی. در حالی که هدف در تهدیدات سخت، تخریب و حذف فیزیکی حریف و تصرف و اشغال سرزمین است.

۵- تهدیدات نرم به دلیل ماهیت غیر عینی و غیر محسوس آن عمدتا فاقد عکس العمل است در حالی که تهدیدات سخت، محسوس و همراه با عکس العمل و برانگیختن است.

۶- مرجع امنیت در تهدیدات نرم، محیط فروملی و فراملی (هویت های فروملی و جهانی) است در حالی که مراجع امنیت در حوزه تهدیدات سخت عمدتا دولت ها هستند.

قبل از بیان تاکتیک ها باید گفت رسانه ها در جوامع امروزی کارکردهای مختلفی دارند و این کارکردها سبب تاثیرگذاری بر افکار، اذهان و قلوب ملت ها می شود. در جنگ نرم بیشتر استفاده از رسانه برای؛ شکل دهی به افکار عمومی - واسطه ای بر انتقال پیام به مخاطب - تولید مشروعیت و مقبولیت است.

تاکتیک های جنگ نرم:

مهم ترین تاکتیک های جنگ نرم عبارتند از؛

۱- برچسب زدن: براساس این تاکتیک به راحتی واژه یا فردی را مثبت و منفی می نمایند مانند بنیادگرایی، تروریسم و...

۲- تلطیف و تنویر: مرتبط ساختن چیزی با

کلمه ای پر فضیلت مانند حقوق بشر و آزادی.

۳- تصدیق: شخص مورد نظر را تبلیغ، احترام و تصدیق می نمایند.

۴- شایعه: شایعه در فضایی تولید می شود که امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد.

۵- دروغ بزرگ: تاکتیکی قدیمی است که می گوید: دروغ هر چه بزرگتر باشد باور آن برای مردم راحت تر است.

۶- ارائه پیشگویی فاجعه آمیز: با استفاده از آمارهای ساختگی و سایر شیوه های جنگ روانی به پیشگویی های مصیبت بار می پردازند تا بتوانند حساسیت را افزایش داده و بر اساس میل و هدف خویش افکار را هدایت نمایند.

۷- مبالغه: با اغراق کردن و بزرگنمایی یک موضوع سعی در اثبات یک مسئله دارند مانند بزرگنمایی قدرت آمریکا، ناکامی های کشورهای جهان سوم، بنیه ضعیف اقتصادی و عدم امکان بازسازی.

۸- توسل به ترس و ایجاد رعب: ضمن تهدید و ترساندن، خبر خطرات و صدمه های احتمالی و آینده مبهم و توام با مشکلات و مصائب را شایع می کنند. پیش از حمله آمریکا به عراق تبلیغات گسترده ای شد که عراق به تولید جنگ افزارهای هسته ای می پردازد و حامی تروریسم است. با این شیوه ترس در دل کشورهای منطقه و جهان به وجود آمد.

۹- تکرار: از لحاظ روانشناسی، تکرار در تشکیل عادت بسیار مفید است. موارد دلخواه را آن قدر تکرار می نمایند که آثار قبلی محو نشده باشد.

۱۰- ترور شخصیت: ترور شخصیت در جنگ نرم جایگزین ترور فیزیکی در جنگ سخت است.

روش های اعمال تهدید نرم:

۱- روش دیپلماسی عمومی : در حوزه های تبادل فرهنگی و آموزشی شامل تبادل دانشجو، استاد، برنامه تدریس در دانشگاه ها، در حوزه های اطلاع رسانی و...

۲- روش عملیات ادراکی: تاثیرگذاری بر نگرش ها،باورها، عقاید، اهداف و ارزش های طرف مقابل

۳- روش عملیات روانی: شایعه پراکنی، سیاه نمایی، بزرگنمایی و...

۴- روش فریب راهبردی :

نوع اول: به دنبال ابهام افزایی، ایجاد سردرگمی، پریشان احوالی، هیاهو و تردید افکنی

نوع دوم: به دنبال سوق دادن دولت مقابل به سوی باور طرح فریب و قبول آن

نوع سوم: القای عاجل بودن یک تصمیم به منظور جلوگیری یا تحریک طرف مقابل به اقدام مشخص مثل قریب الوقوع بودن حمله نظامی

۵- روش اعتراض:

الف- بیانیه های رسمی

ب- مراسم ها پ- اجتماعات عمومی ت- اقدامات سمبلیک ج- افشاگری چ - تحریم

۶- روش عدم همکاری: الف- شیوه های عدم همکاری سیاسی ب- شیوه های عدم همکاری اجتماعی

پ - شیوه های عمومی همکاری اقتصادی

۷- روش های جنگ رایانه ای: به منظور سرقت اطلاعات، اخلال و تخریب اطلاعات و در نهایت ایجاد اخلال در سیستم مدیریت اطلاعات حریف در فضای سایبر. به عنوان نمونه، بر اساس اعلام پایگاه خبر فناوری، برنامه تلویزیون فارسی زبان بی بی سی چندی پیش اعلام کرد سیستم امنیتی ایران به کرم جاسوسی به نام استاکس نت آلوده شده و احتمالا اطلاعات صنعتی و محرمانه زیادی از ایران خارج شده است. بررسی ها نشان

می دهد که ویروس استاکس نت، نخستین ویروس شناخته شده ای است که می تواند تاسیسات زیربنایی نظیر نیروگاه های برق، سیستم توزیع آب آشامیدنی و واحدهای بزرگ صنعتی را مورد هدف قرار دهد. «لیام امور چو»، از بخش امنیتی شرکت نرم افزار سیمانتک به بی بی سی گفت: «واقعیت این است که ما بیشترین میزان آلودگی کرم استاکس نت را در ایران مشاهده کرده ایم و طراحان ویروس، ایران را به عنوان هدف اصلی در نظر داشته اند. »

استاکس نت را برای ایجاد اختلال در کار نیروگاه اتمی بوشهر و تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز طراحی و ارسال کرده اند. این ویروس و کرم توانایی انتقال از طریق U.S.B به کامپیوتر را دارد و بعد از ورود به اولین کامپیوتر می تواند به صورت خزنده از طریق هر شبکه از جمله اینترنت به رایانه های دیگر وارد شود و کارخانه های تولیدی، نیروگاه های برق، تصفیه خانه های آب، صنایع نفت و گاز و برخی از آزمایشگاه های پیشرفته را مورد هجوم قرار دهد که هم اخلال در تاسیسات و شبکه را به وجود آورد و هم از اطلاعات جاسوسی نماید. این ویروس اولین بار در نیروگاه اتمی ایران مشاهده گردید که با هوشیاری و تدابیر ویژه متخصصین شناسایی و نابود شد (این یک نمونه از جنگ نرم است).

ابزارهای اعمال تهدید نرم:

۱- ابزارهای متکی بر فضای سایبر: الف- اینترنت ب- چت روم ها پ- وب سایت ها.

۲- ابزارهای متکی بر رسانه های نوشتاری: الف- روزنامه ها ب- نشریه ها پ- خبرنامه ها

ج- بولتن ها چ- کتاب ها.

۳- ابزارهای متکی بر رسانه های دیداری و شنیداری: الف- رادیو ب- ماهواره ها (در حال حاضر تعداد شبکه های فارسی زبان ماهواره گسترده شده و روبه افزایش است).

۴- ابزارهای متکی بر سازمان ها و تشکل ها:

سازمان های غیر دولتی ( NGO )، انجمن ها و جمعیت هایی که در چارچوب حقوق بشر و محیط زیست فعالیت می کنند.

روش های مقابله با جنگ نرم:

از آنجایی که کشورهای سلطه جو نمی توانند به طور مستقیم فرهنگ های خود را به ما القای نمایند به جای استفاده از زور و اجبار که ملموس و عیان است و عکس العمل را به دنبال دارد، می کوشند از طریق رسانه ها و اقدامات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تغییرات ارزشی هنجارها مطابق با خواست خود زمینه های القا را فراهم نمایند. بنا بر این با توجه به مولفه ها و منابع قدرت نرم که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ارزش ها و باورهاست، می توان در این زمینه ها اقدامات موثری صورت داد که برخی از آنها عبارتند از:

۱- از طریق رسانه (صدا و سیما، نشریات، اینترنت و...) آموزش های مناسب در تمامی ابعاد جنگ نرم به قشرهای مختلف مردم و مخصوصا اقشار نظامی، برنامه ریزی و اجرا شود.

۲- غرور ملی، خودباوری، ولایتمدار بودن و مقاومت انقلابی و اسلامی ترویج داده شود.

۳- در جذب و گزینش و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی، وفاداری، شجاعت، آگاهی و فهم ملی، توسعه و تعمیق داده شود.

۴- قانون پذیری اجتماعی، فرهنگ شهادت طلبی و ظلم ستیزی و تفکر بسیجی گسترش پیدا نماید.

۵- رسیدگی به منافع معیشتی کارکنان ملحوظ نظر قرار گیرد.

۶- جهات مقابله با عملیات روانی دشمن در سازمان ها توجه و اجرا شود.

نتیجه گیری:

رویکرد غالب و مسلط در دوره های طولانی نسبت به تهدید، رویکرد سخت افزارانه بوده و تهدید بر اساس نظامی تعریف شده است زیرا از آغاز پیدایش بشر تا سال ۱۹۹۰ نسل های جنگ را به صورت سخت افزارانه بررسی و تحلیل می نمایند و تمامی درگیری ها قابل اندازه گیری، ملموس و مشخص بوده و زور و اجبارها برای تخریب و تصرف سرزمین ها با عکس العمل هایی روبه رو بوده است. مخاطرات امنیت ملی کشورها سرزمین و استقلال آن تلقی می شود. الگوهای متعارف و دسته بندی های سنتی و نظریه های امنیت در این الگو عمدتا ناظر بر رویکرد سخت است. ظهور تهدید سخت عمدتا به دوره استعمار کهن مربوط است که ژئوپلیتیک، جغرافیا و سرزمین از اهداف اصلی و تعیین کننده جنگ ها بودند. کشوری در این دوره از قدرت بیشتری برخوردار بود که سرزمین و مستملکات بیشتری در اختیار داشت. لشکرکشی اسکندر مقدونی، نادرشاه و جنگ های اول و دوم و... را در همین چارچوب می توان بررسی کرد. ویژگی های جنگهای سنتی و جنگ سخت، اشغال و الحاق سرزمین، کشتار، لشکرکشی و اعمال زور است. ولی در رویکرد نرم، حکومت ها به اشغال سیاسی درمی آیند و قدرت های سلطه به جای اشغال سرزمین، حکومت های دست نشانده و فاقد استقلال را جایگزین می نمایند که به قدرت های بزرگ، وابستگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی پیدا نمایند. به ظاهر کشورها دارای سرزمین های

مستقل هستند و قدرت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی آنها به یکی از قدرت های اصلی در محیط بین المللی وابسته است. در جنگ نرم، فکر، اندیشه و اراده تسخیر می شود و کشور بدون کاربرد قدرت نظامی تسخیر می گردد و هدف ویژه تهدید و جنگ نرم، فروپاشی باورها، ارزش ها و الگوهای رفتاری در سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است که بر توانمندی های ذهنی و ارادی تاثیر می گذارد.


منبع: https://www.magiran.com/article/2501418
📝  امیرهوشنگ یاری

پایگاه مقاومت شهید محمد جهان پیما

معاونت فضای مجازی
┄┅┅✿💠❀💖❀💠✿┅┅┄

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

👇مطلب مرتبط👇

» علل بروز جنگها و اختلافات میان انسانها در طول تاریخ

تاریخچه پیدایش جنگ ها

تاریخ شروع جنگ ها، به اندازه تاریخ زندگی بشر است.

دلایل پیدایش جنگ ها در جوامع ابتدایی

» غارت و کسب غنیمت

» بیگانه ترسی

» قدرت نمایی

» مقابله به مثل

دلایل پیدایش جنگها در جوامع متمدن

» جنگ نتیجه طبیعی قدرتمندی است

» جنگ محصول تنفر و خشم ملل از یکدیگر است

» جنگ محصول احساس تحقیر ملل نسبت به یکدیگر است

» جنگها علل مذهبی و عقیدتی داشته اند

»جنگها به علت منافع مادی ماهیت استعماری داشته‌اند

» جنگها به دلیل نیاز به استقلال و رهایی از استعمار ماهیت ضد استعماری داشته‌اند

» اختراع و توسعه تسلیحات نظامی

انواع واژه با پیشوند جنگ

جنگ اتمی
جنگ موشکی
جنگ شیمیایی
جنگ اطلاعاتی
جنگ تکنولوژی
جنگ سرد
جنگ نرم
جنگ علمی
جنگ تمدنی
جنگ عقیدتی
جنگ فرهنگی
جنگ چریکی
جگ داخلی
جنگ رسانه ای
جنگ اقتصادی‏
جنگ الکترونیک‏
جنگ بیولوژیک‏
جنگ میکروبی
جنگ آبی خاکی‏
جنگ دریایی‏
جنگ زرهی‏
جنگ زمینی‏
جنگ سایبری‏
جنگ فرسایشی‏
جنگ فضایی‏
جنگ هوایی‏
جنگ‌های واسطه‌ای‏
جنگ کلاسیک
جنگ تروریستی
جنگ الکترونیک
جنگ ترکیبی
جنگ تمام‌عیار
جنگ دو جبهه‌ای
جنگ روانی
جنگ زمینی
جنگ غیرمتعارف
جنگ مجازی
جنگ نامتقارن
جنگ نیابتی

سربازان نوین

در صورت علاقمندی به موضوع سربازان جنگهای نوین
و روش های نوین اختلاف افکنی و جنگ افروزی
و پیشبرد اهداف جنگ طلبانه،
به مطلب اصلی همین صفحه مراجعه نمایید.

┄┅┅✿💠❀💖❀💠✿┅┅┄
اندیشکده بسیج صنف عکاسان ساری
▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎•▪︎

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی