اندیشکده عکاسان شهرستان ساری

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

اندیشکده عکاسان شهرستان ساری

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

فرصت ها و تهدیدهای کار تشکیلاتی 1

پنجشنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۰، ۰۲:۵۳ ب.ظ

ساختار کار تشکیلاتی
بنده اعتقاد دارم که اگر چنانچه بخواهیم برای جامعه ای که سرنوشتمان به آن گره خورده است کاری کنیم باید با رویکرد تشکیلاتی این مهم را پیش ببریم و اگر تمام دغدغه ها و تلاش ها و گفتگوهایمان... برای نیل به سوی تحول و پیشرفت در جهت های مثبت و امثال اینها مانند اندام های یک بدن با همدیگر متشکّل نباشیم، مجتمع نباشیم، همدل و هم قسم و پشتیبان یکدیگر در کار تشکیلاتی نباشیم، نخواهیم توانست از لحاظ کیفیت و از لحاظ کمیت آن کاری را بکنیم که در یک گروه متشکّل و ساختارمند توان انجام آن است.

👇متن پیام👇

پس از دو نشست هم اندیشی هفتم و یازدهم ماه جاری، ضمن بازخوردگیری و توجه به تجزیه و تحلیل های ارزنده همکاران و اعضای محترم شورای مدیران اندیشکده صنف عکاسان ... شهرستان ساری که اغلب  بسیار شتاب دهنده و 
هم راستا با تحقق سند چشم انداز تحول آفرینی جامعه هدفمان بود موجب گشت به یمن وجود پر برکتتان قلم را در دست بچرخانم و قدری در ارتباط با کار تشکیلاتی خدمت شریفتان عرض نمایم.

 لوگوی اتحادیه عکاسان ساری

بنده اعتقاد دارم که اگر چنان چه بخواهیم برای جامعه ای که سرنوشتمان به آن گره خورده است کاری کنیم باید با رویکرد تشکیلاتی این مهم را پیش ببریم و اگر تمام دغدغه های و تلاش ها و گفتگوهایمان... برای نیل به سوی تحول رو به رشد و توسعه و جهت های مثبت و امثال اینها مانند اندام های یک بدن با هم متشکّل نباشیم، مجتمع نباشیم، همدل و هم قسم و پشتیبان یکدیگر نباشیم، نخواهیم توانست از لحاظ کیفیت و از لحاظ کمیت آن کاری را بکنیم که در یک گروه متشکّل و ساختارمند توان انجام آنرا دارد.

 

ببینید عالم اسلام چه تأثیری از امام صادق علیه السلام پذیرفته است،

باید بررسی کرد که چرا ؟

 

آیا به نظر نمی آید که شاخصه های مهمی مانند: مبارزه در میدان های علم و دانش با عمل نافع متناسب با جامعه و اهداف و با شیوه ساختارمند و تشکیلاتی منتهی به چنین نتایجی در کارنامه امام جعفر صادق علیه السلام شده است ؟

ساختار کار تشکیلاتی

اگر بخواهم به بیان ساده، تشکیلاتی عمل کردن را معنا نمایم باید بگویم؛
تشکیلات به معنی کار کردن هماهنگ به شکل زنجیره ای به هم متصل و همگرا است


تشکیلات و سازماندهی هدفمند و متناسب برای هر حرکت رو به رشد و مقاوم در برابر هر تلاطمی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در دنیا هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمی رود.

 اندیشکده عکسان ساری

امروز بعد از گذار از تجربیات گوناگون دریافته ایم که جامعه هدف صنفی مان نیاز جدی به سازماندهی و تشکیلات متناسب با نیازهای درونی و بیرونی دارد، که به نظر بنده تنها آن بخش از جریان نخبگانی در یک جامعه که با روحیه جهادی و خود جوش و متعهد به اخلاق حسنه خدا جویی و خلق محوری و در عین حال از انعطاف پذیری و خلاقیت بالایی در حل مسئله برخوردار باشند می توانند در این دنیای پر چالش و متلون و متعارض که روز به روز در حال پیشرفت و تغییر است یاری رسان و تحول آفرین باشند.

 ساختار کار تشکیلاتی

اما برای موفقیت یک تشکیلات چه مؤلفه هایی وجود دارد ؟

به نظر می آید از مهمترین شاخصه هایی که برای کار تشکیلاتی الزام آور است عبارتند از:

مدیریت متمرکز،

تکثیر محور، 

پیشگیری و حذف انشعاب های خطرناک،

نظم پذیری و روحیه پیروی از مقررات،

از خود گذشتگی و روحیه جهادگری، 

تکلیف مداری و توکل به خداوند،

تعیین و تبیین اهداف و تمرکز همدلانه بر آن،

سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق،

ترمیم منعطفانه چشم انداز با توجه به تغییرات پیش رو،

قانون مندی و تبعیت از تصمیم جمعی،

توجه و تاکید به اشتراکات به جای اختلاف سلیقه ها،

انعطاف پذیری،
یک دلی و واکنش هوشمندانه در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی،

عدم عادی انگاری و عادت به روزمرگی سازمانی و جلوگیری از هر گونه انحراف،

اولویت ندادن به مادیات و در عین حال نقش آفرینی در جذب منابع و امکانات، توجه به داشته ها و حفظ سلامت مالی،

مردمی بودن و همراهی با جامعه هدف.

 Organizational crisis

در بحران های گوناگون به عینه ثابت شده است که تشکل هایی بوده اند که به رغم کمبودهای گوناگون، اما برنامه ها و اهدافی فراتر از دایره تشکلِ خود داشته اند و این تشکل ها گاهی برنامه ها و دست آوردها و عملیات هایی فراگیرتر از آنچه از آنها انتظار می رفت به انجام رسانیده اند تا آنجاکه برخی امری را به سرانجام رساندند که هیچ نهاد دولتی با آنهمه نیرو و امکانات و بودجه قادر به مدیریت و عملیاتی سازی آن نبوده اند.

Constructive behavior

اما یک واقعیتی که وجود دارد تفاوت رویکردها و اراده ها در میان اعضای یک تشکل با تشکیلات دیگر است، هم تشکل و هم تشکیل دهندگان آن باید به دنبال سازنده بودن باشند، این سازندگی هم در وجود خودمان و هم برای جامعه هدف می باشد، هدف ها باید آسان کننده ی خودسازی ما و کمکی برای سیر الی الله برای شرکت کنندگان در یک تشکل باشد که در غیر اینصورت نتیجه ای نه برای اعضاء و نه برای جامعه وابسته به آنها نخواهد داشت.

 Empathy in the organization

به شما یاران و همسنگران اطمینان می دهم که اگر در راه جلب رضای خدای متعال باشیم؛ اگر خدا قبولمان کند، همین بالاترین نتیجه را برای ما رقم خواهد زد؛ غصه و درد آنجاست که ادعایی بکنیم و مسئولیتی بپذیریم وتلاشی هم بکنیم، امّا خدا آن را قبول نکند؛ به خاطر اینکه اخلاص ما در آن کار کم است. اگر در همه ابعاد با یقین و با اخلاص و با توکل و در عین حال متکثر هدفی واحد از نقطه ای متمرکز باشیم، خدای متعال هم ان شاء الله کمک خواهد کرد، هم کمک مادی و هم کمک معنوی و این بارها به اثبات رسیده هم چنان که در آیه شریف 200 از سوره آل عمران به آن اشاره شده است و می فرماید: اصبروا یعنی صبر و استقامت بورزید و می فرماید: صابروا یعنی همدیگر را به صبر و استقامت توصیه کنید و همگانى استقامت کنید و می فرماید: رابطوا یعنی همه با هم در یک قالب ارتباط بگیردید و همبستگى و هماهنگى به وجود آورید ...

 سبک زندگی

بنده ایمان دارم همه شما عزیزان عضو شورای مرکزی اندیشکده خود از اندیشه ای پویا و دانش کار جمعی برخوردار هستید و به خوبی می دانید چه نکته های مثبت و منفی در جهت دستیابی به هدف و چشم انداز در کار تشکیلاتی وجود دارد و می دانید که اگر دچار آفت های معمول کارهای جمعی نشویم می توانیم به سادگی در این مجموعه نه تنها به هدفگذاری های مورد تقاضای صنفی دست یابیم، بلکه خواهیم توانست از آن بسیار فراتر رویم و در سطحی گسترده تر اثر بخش باشیم که بی شک نتایج آن به خودمان بر خواهد گشت.

 

موارد قابل عرض در خصوص فرصت ها و تهدید های کار تشکیلاتی بسیار جامع تر از مطالب یاد شده در مطلب فوق می باشد، لذا ان شاءالله در فرصت مقتضی در جلسات حضوری با هدف تبیین و تشریح چیستی و چرایی تشکیلات و اهمیت کار تشکیلاتی و چگونگی نقش آفرینی اعضاء در آن و آثاری که افراد تشکیل دهنده یک سازمان در دستیابی به چشم انداز هدفگذاری شده یک تشکیلات می گذارند خواهیم پرداخت.

 

پایان پیام%

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی