اندیشکده عکاسان شهرستان ساری

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

اندیشکده عکاسان شهرستان ساری

بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران، تایپ و فتوکپی داران شهرستان ساری

اسم‌ها و القاب و مقامات حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه غدیر


👇شرح پیام👇


در مورد خطبه غدیر، به دو نکته توجه داده می‌شود:

اولاً: چرا هر کس که نسبت به حقانیت و ولایت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین، امام علی علیه‌السلام، شبهه یا تردید دارد، (یا چون خوشش نمی‌آید، به دنبال تشکیک می‌رود)، سریع می‌گوید: دلیل یا سندی به غیر از خطبه غدیر؟! در حالی که اگر هیچ دلیل عقلی و نقلی جز همین خطبه وجود نداشت، کفایت می‌کرد. چرا باید محکم‌ترین، روشن‌ترین، واضح‌ترین و قطعی‌ترین سند را با جامع‌ترین و عمیق‌ترین  و نیز مورد وثوق‌ترین بیان و منطق را کنار گذاشت و بعد دنبال اسناد دیگری گشت؟!

ثانیاً: اگر چه حضرت در آن روز بیانات مفصلی در معرفی اسلام، شئون خودشان، قرآن، معاد و نیز معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام داشتند، اما معرفی حضرت علی علیه‌السلام به عنوان جانشین و خلیفه، به آن روز اختصاص ندارد، بلکه از صدر اسلام معرفی شده بودند؛ بلکه در غدیر خم، همه را جمع کردند و به صورت علنی از همه بر این معنا بیعت اخذ نمودند – یعنی بیش از معرفی، روز اخذ بیعت بود. پس اگر کسی بعداً بیعت را نقض نمود، از او باید علت و سند و دلیل خواست.

ج – اما راجع به فراز «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که شبهه کرده‌اند معنای مولا این است و آن نیست، یا به قول سؤال اگر می‌خواست، می‌فرمود خلیفه و ...؛ سؤال می‌کنیم که اگر چنین می‌فرمود، مشکل حلّ بود و دیگر شک، تردید، شبهه یا اعتراضی به خلافت ایشان نبود؟!

اگر چنین است، دقت کنند که خطبه‌ی غدیر خم، فقط همین یک جمله نبوده است، بلکه چون کلمه «ولایت»، تام و حامل تمام معنانی مورد نظر است، این جمله شعار شده است. وگرنه در این خطبه، اسم‌ها و القاب و مقامات گوناگونی در مورد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بیان نمودند که از جمله آنها همین خلافت و با همین واژه‌ی صریح خلافت می‌باشد.

« امیرالمؤمنین (صاحب امر مؤمنین) - امام الْمُتَّقینَ (پیشوای متقیان) - الْإِمامُ الْمُبینُ (امام آشکاری که در سوره یس بیان شده است) - أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدی (برترین انسان‌ها بعد از شخص ایشان) - الا إنّهم أُمَناءُ الله فی خَلْقِهِ وَ حُکّامُهُ فی أَرْضِهِ (بزرگان، رؤسا و حاکمان در زمین) –، مفسر کتاب - وَ مانَزَلَتْ آیَةُ رِضاً (فی الْقُرْآنِ) إِلاّ فیهِ (شأن، تأویل، مصداق و منظور تمامی آیاتی که در آن سخن از رضای الهی رفته است) - ناصِرُ دینِ الله (یاور دین الهی) - وَ هُوَالتَّقِی النَّقِی الْهادِی الْمَهْدِی (صاحب تقوا، پاک و مهطر، هدایت کننده و هدایت شده) - وَهُوَ صَفْوَةُالله عَزَّوَجَلّ  (برگزیده‌ی الله جلّ جلاله) و ...»، از جمله اسم‌ها، القاب و مقامات ایشان در خطبه غدیر می‌باشد. 

نکته:

اگر حضرت رسول اعظم صلوات الله علیه و آله، می‌فرمود: امیر، می‌گفتند: چرا نفرمود: ولی – اگر فقط می‌فرمود: ولی، می‌گفتند چرا نفرمود: خلیفه؟ اگر می‌فرمودند: خلیفه، می‌گفتند: منظور خلافت نیست، بلکه جانشنی یک معنا عام است. لذا ایشان تمامی این اسم‌ها، القاب، شئون و مقامات را بیان نمود، تا دیگر حجّت تمام شود.

د – پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، از همان آغاز بعثت به بعد، در حوادث و محافل گوناگون، امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان امام، ولی، برادر، وصی و خلیفه بعد از خود معرفی کرده بودند، لذا هر کس می‌خواهد به غیر از «غدیر خم» دنبال سند دیگری باشد، می‌تواند به مستندات این بیانات در احادیث معتبر در کتب شیعه و سنی مراجعه نماید.

اما مشکل اساسی، این بیانات نیست که در اختیار همگان قرار داشته و دارد. بالاخره برخی امروز و پس از گذشت چهارده قرن، به دنبال اقوال و اسناد دیگری می‌گردند، اما آنان که به فاصله چند ماه از بیعت خودشان در غدیر خم، نقض بیعت کردند، شبهه در غدیر نداشتند؛ پس علل دیگری سبب نقض بیعت با رسول خدا (ص) شده بود. لذا این که امروزه می‌بینید در معانی امام، ولی‌الله، خلیفة‌الله، یا حکومت، امامت، ولایت و ... تشکیک می‌کنند، گریز اینهاست، وگرنه خود آنها چنین گریزهای نداشتند و منکر هم نبودند. بلکه به صراحت می‌گفتند: بله، پیامبر اکرم (ص) ایشان را معرفی کردند، ما هم بیعت کردیم، اما الان شرایط فرق دارد، بهتر و مصلحت آن است که چند سالی، ما که شیوخی هستیم حکومت کنیم و ... .


🛡️🌷
پایگاه بسیج شهید محمد جهان پیما
🔰
اندیشکده صنف عکاسان ساری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی